تمرینی
فرزندم با اعدادی که یاد گرفته ای جای خالی را پر کن.
شمارهی تلفن مدرسه: شمارهی تلفن منزلتان: شمارهی تلفن خاله: شمارهی تلفن عمو: شمارهی تلفن دایی: شمارهی تلفن عمه:
حالا به این سؤال جواب بده.
کدام عددها در شمارهی تلفن ها تکرار شده است؟
شمارهی تلفن ها چند رقمی است؟
حالا یک شمارهی تلفن برای خودت درست کن؟
ترمیمی یا اصلاحی
در واقع، طرّاحی تکلیف از این منظــر(ترمیمی و اصلاحی)، طرّاحی فرصت یادگیـری جدید برای دانشآموزانی است که نیاز ویژهی آموزشی دارند و این نیاز ویژه با مطالعهی عملکرد دانشآموز و تحلیل و تفسیر خطاها و موفقیتهایش شناخته میشود. معلم بر اســاس شناختی که از چگونگی ضعف دانشآموز به دست آورده است، تکالیف مناسبی را برای جبران ضعف او طرّاحی میکند.
نخست، هدف باید مشخص شود. این هدف باید با تحلیل و تفسیر اطلاعات به دست آمده از عملکرد دانشآموز یا گروهی از دانش آموزان تعریف شود.یعنی باید در راستای اصلاح ضعف یا بهبود و ارتقای توانایی خاصی باشد.
دوم، فعالیت مناسبی را برای دانش آموز تعریف شود. این فعالیت باید با هدف، ضعف و توانایی دانش آموز یا گروهی از دانش آموزان متناسب باشد.
بسطی یا امتدادی
گاهی لازم است دانشآموزان در امتداد موضوعی که یاد گرفته اند، تجاربی اضافه کسب کنند و دانش،فهم و مهارت خود را توسعه دهند یا لازم است دانش خود را در موقعیتهای غیر کلاسی و جدید به کار گیرند. فعالیتهایی که با این منظور طراحی می شوند به بسط و توسعهی تجارب دانشآموزان منجر میشوند و به لحاظ تربیتی ارزش فراوانی دارند. زیرا هدف اساسی تربیت بر این بسط و استعلای تجارب استواراست. یعنی دانشآموزان باید بتوانند فهم و دانش و توانمندی های خود را توسعه دهند.
فرزندم وقتی به خانه رفتی با استفاده از ساعت و به کمک مادرت زمان انجام این کارها را اندازه بگیر و آنها را بنویس.
نوشتن اعداد یک تا بیست
نوشتن حروف الفبای فارسی
مسواک زدن
ذوب شدن یک قطعه یخ در لیوان
1-در
صورتیکه کودک در خواندن درس مشکل دارد و قادر به تلفظ صحیح کلمات نیست
ابتدا باید اشکالات اورابرطرف کنید چون نوشتن صحیح دیکته ارتباط مستقیمی با
خواندن صحیح و بدون اشکال کلمات دارد.
2-به هنگام دیکته گفتن کنار کودک ننشینید بلکه با یک فاصله مناسب به او دیکته بگویید . این کار باعث میشود که :
الف – کودک با توجه و دقت گوش کند تااینکه متوجه شود شما چه می گویید چون
در کلاس معلم با فاصله ای که دارد به دانش آموز دیکته می گوید و کودک باید
در منزل نیز چنین شرایطی را تجربه کند .
ب – روی کلماتی که املای آنها را می داند شک نمی کند و با اعتماد به نفس و
اطمینان می نویسد چون وقتی کودک به کسی که به او دیکته می گوید نزدیک باشد
هنگام نوشتن هر کلمه ای مرتب به او نگاه می کند که آیا با حالاتش کلمه ای
را که نوشته تایید میکند یا نه ؟
ج –کودک به خود متکی می شود چون هنگامی که مثلا مادر کنار اوست و کلمه ای
را نمی داند از مادر می خواهد که در نوشتن درست کلمه اورا راهنمایی کند .
د-
هنگام دیکته گفتن روابط بین کودک و والدین دچار اختلال نمیشود و کودک
دیکته خود را با آرامش وبه دور از هرگونه تنش و اضطراب می نویسد . چون بعضی
ازپدر یا مادرها به محض اینکه کودک کلمه ای را اشتباه مینویسد بشدت عصبانی
میشوند و سر کودک فریاد می زنند . بطوریکه این رفتار باعث می شود که کودک
دچار تنش و اضطراب گردد تا جاییکه دیکته گفتن از مسیر اصلی خود خارج شده به
جر وبحث می انجامد .
اگر به دیکته گفتن معلمان توجه شود آنها نیز هنگام دیکته گفتن به برگه
دانش آموزان نگاه نمیکنند. بلکه دانش آموزان دیکته را می نویسند ودرپایان
دفتر خود را برای تصحیح به او می دهند.
ه- در صورتی که کودک مشکل شنوایی داشته باشد مشکل او مشخص واز همان ابتدا پی گیری های لازم از طرف والدین انجام می گردد.
3-
به میزان وحجم دیکته توجه داشته باشید.بعضی از والدین به علت علا قه ای که
به کودک خود دارند یک ونیم یا دوصفحه کامل به او دیکته می گو یند واین کار
با عث خستگی وآزردگی کودک شده بخصوص افزایش غلط ها و پایین آمدن نمره ،
اعتراض ، گریه و ناراحتی اورا به دنبال دارد .
4- سرعت دیکته گفتن باید مناسب باشد یعنی نه کند و نه تند باشد . در این
خصوص لازم است از سرعت دیکته گفتن در دبستان مطلع شوید و باسرعتی مشابه آن
به کودک دیکته بگویید . چون اگر در منزل دیکته بصورت کند گفته شود واو به
این سبک عادت کند . هنگام دیکته نوشتن در کلاس مرتب ، کلمات را جا می
اندازد و نمی تواند همپای دیگر دانش آموزان دیکته بنویسد .
5- در هنگام دیکته گفتن از کودک بخواهید که جمله یا کلمه ای را که به او
می گویید ابتدا تکرار کند و بعد آن را بنویسد . ودر مدت زمانی که به او
دیکته می گویید بصورت گاه گاه بعد از گفتن کلمه یا جمله از او بپرسید : "
من چه گفتم ؟ " و کودک باید قبل از نوشتن کلمه یا جمله شمارا تکرار کند و
سپس بنویسد . نتیجه این روش این است که کودک درست گوش می کند تا متوجه شود
شما چه جمله یا کلمه ای را می گویید و وقتی جمله و کلمه ای را تکرار می کند
باعث می شود آنچه را تکرار کرده در ذهن او بماند و درنتیجه اگر جمله بعدی
گفته شود و هنوز کلمه ای از جمله قبل را ننوشته باشد کلمه را بخوبی به یاد
می آورد و آن را می نویسد و از دیکته نوشتن نیز عقب نمی ماند .
ممکن است اینطور تصور شود که تکرار جملات و کلمات دیکته توسط کودک باعث
تاخیر دردیکته نوشتن او میشود اما در واقع اینطور نیست . چون یادگیری این
روش برای او لازم است و در صورتیکه کودک این روش را بخوبی تمرین کند به
مرور زمان یاد می گیرد که جملات و کلمات را صرفا درذهن خود تکرار کند و
لزومی به بر زبان آوردن آنها نداشته باشد و درنتیجه یادگیری این روش باعث
می شود که کودک در کلاس دیکته خود را بخوبی بنویسد بطوریکه وقتی معلم دیکته
می گوید آنچه را می شنود در کمترین زمان در ذهن خود مرور کند و سپس می
نویسد .
دراین جالازم است متذکر شویم که هدف از دیکته (درمنزل) ارزیابی نیست بلکه
یادگیری است! بسیاری از خانواده ها از بی انگیزگی وعدم علاقه فرزندان به
نوشتن دیکته در منزل شکایت دارند که برای رفع آن پیشنهاد می کنیم به جای
استفاده از روش دیکته گویی سنتی وتکراری از روش های جدیدتر ومتنوع که در
ذیل پیشنهاد می کنیم استفاده شود.لازم به ذکر است که هریک از این روش ها
ممکن است برای دانش آموزان خاصی مناسب ومفید باشد!
منبع :اختلال یادگیری عصمت دانش